Anmeldelse: Simon siger swipe!
Det klassiske huskespil Simon er klar til smartphone-generationen
Grøn, gul, et svip langs den røde, to blå og så et langt svirp fra den gule til den grønne. Tungen skal holdes lige i munden, når du skal huske sekvensen af tryk og svirp, som bringer dig videre til spillets næste niveau.
Huskespillet Simon Swipe starter blødt ud, men efterhånden som du stiger i niveau, bliver sekvenserne af farver, tryk og svirp ikke kun længere, de afvikles også hurtigere og hurtigere. Spillet er således meget nemt at lære, men kan udfordre selv den hårdeste klæbehjerne.
Simon har mange år på bagen
Simon er på ingen måde et nyt spil – faktisk kom det første gang på markedet allerede i 1978, og er siden blevet opdateret og relanceret utallige gange.
Den oprindelige udgave blev designet af Ralph H. Baer, der blandt andet havde stået bag den allerførste spillekonsol Magnavox Odyssey, som kom på markedet i 1972.
Simon er, som navnet mere end antyder, en elektronisk udgave af børnelegen ”Simon Says”. Baer var direkte inspireret af Atari-arkademaskinen Touch Me, som han havde set på en messe. Baer synes imidlertid, at spillet var klodset udført, og mente, at han kunne designe en bedre udgave til det almindelige forbrugermarked.
Brætspilsfirmaet Milton Bradley Company troede på ham, og da Simon ramte butikhylderne, gik det hen og blev et af årets bedst sælgende stykker legetøj.
Bedst at spille alene
Det nye Simon Swipe, som er udgivet af Hasbro, er i bund og grund det samme spil som dengang, men hvor det oprindeligt kun handlede om at trykke på de farvede felter, er der nu blevet tilføjet den såkaldte svirp-funktionalitet. Det giver en velkommen kompleksitet i de sekvenser, som du skal huske på, når du spiller.
Spillet rummer udover standardspillet med tryk, svirp og 16 niveauer yderligere tre forskellige spiltyper. Dels den klassiske version, hvor der kun skal trykkes på farverne samt en ekstrem version, hvor sekvenserne bliver endda meget komplekse med svirp frem og tilbage over de farvede felter.
Disse tre spiltyper er alle designet til en enkel spiller, og derfor rummer Simon Swipe også en party-spiltype, hvor spillet går på omgang mellem flere deltagere. Det er fint nok tænkt, men i praksis er det noget rod at administrere og de enkelte spillere kommer aldrig rigtig ind i det flow, som gør de tre andre spiltyper sjove.-
Simon foretrækker skyggerne
Simon Swipe er udformet således, at spilleren kan holde fast i spillets midterstykke med den ene hånd, og trykke og svirpe med den anden. Det fungerer fint, hvis spillerens hænder ellers er store nok – de fleste børn bliver dog nødt til at lægge spillet et bord, så det ikke ryger på gulvet.
Ærgerligt nok kan det være meget svært at se, hvilke af de farvede felter der lyser op og skal trykkes på, hvis du sidder i direkte sollys – Simon Swipe må derfor blive indenfor, og skal helst spilles væk fra vinduerne. Selve menusystemet til at aktivere de forskellige spiltyper eller det niveau, du er nået til i standardspillet, formidles også gennem de farvede felter, og kræver noget tilvænning at betjene – en mere bruger- og børnevenlig betjening havde været rar.
Men som spil betragtet er Simon Swipe en god oplevelse for både børn og voksne, hvor I mere eller mindre kan dyste på samme niveau. Og selvom der findes en række lignende spil til smartphone og tablet, så gør hele den taktile del af Simon Swipe en verden til forskel.
Set til: 329 kr.
Web: Hasbro.dk