Mattel opkøber Mega Brands
I slutningen af sidste uge kunne legetøjsfirmaet Mattel, der blandt andet er kendt for legetøj som Barbie, Monsters High og Hotwheels, fortælle, at de havde opkøbt den canadiske legetøjsproducent Mega Brands for 460 millioner dollar.
”En af drivkræfterne i vores globale vækststrategi er strategiske opkøb af varemærker, som kan drage fordel af vores størrelse og hjælpe os med at nå nye og voksende produktkategorier,” udtalte Mattels direktør og bestyrelsesforman Bryan G. Stockton i forbindelse med opkøbet.
Mega Brands har i øjeblikket en position som den anden største spiller inden for konstruktionslegetøj, hvor Lego ligger på en solid førsteplads. Ifølge den amerikanske legetøjsekspert Richard Gottlieb fra GlobalToyExperts omsætter Lego for 4,7 milliarder dollar i USA, mens Mega Brands omsætning ligger på 400 millioner dollar.
Mattels opkøb af Mega Brands kommer ikke som den helt store overraskelse. Dels etablerede Mega Brands allerede sidste år licensaftaler med Mattel om konstruktionslegetøj baseret på både Barbie og Hotwheels. Men den tredje store spiller på det globale legetøjsmarked, Hasbro, har også brugt tid og kræfter på at komme ind på markedet for konstruktionslegetøj med deres Kre-o.
Netop denne del af Hasbros forretning fyldte ikke meget på årets store legetøjsmesse i Nurnberg i januar, men Kre-o er stadig tilstede i blandt andet Toys’R’Us-butikkerne, og så er det kun helt naturligt, at Mattel også gerne vil have en bid af dette lukrative marked.
”Opkøbet er gode nyheder for reklamebureauerne, der skal producere marketingsmateriale for noget, der godt kunne udvikle sig til en større krig om forbrugernes tid og penge,” mener Richard Gottlieb fra GlobalToyExperts. Han påpeger samtidig, at opkøbet også er godt nyt for licenshavere, da Mattel skal ud og finde licenser til at sætte ekstra skub i Mega Brand.
Mega Brands har allerede godt gang i en række velkendte licenser som Hello Kitty, Svampebob Firkant, Smølferne og Power Rangers, ligesom det canadiske firma producerer konstruktionslegetøj baseret på etablerede computerspilssucceser som Skylanders, World of Warcraft, Halo, Call of Duty og senest Assasins Creed.
Men der ligger samtidig en lang række potentielle licenser fra både film, tv og computerspil og venter på at blive leveret i klodset format. Mattel har samtidig de økonomiske ressourcer til både at udvikle og markedsføre nyt legetøj, og dermed kan ikke kun Lego se frem til langt hårdere konkurrence på legetøjsbutikkernes hylder.
“Det kommer til at gøre livet sværere for andre konstruktionslegetøjsproducenter når Mega Brands begynder at gøre krav på mere hyldeplads. I første omgang vil denne plads formentligt ikke blive taget fra Lego men fra de mindre firmaer indenfor konstruktionslegetøj,” mener Richard Gottlieb.
Han understreger samtidig, at det er vigtigt at huske på, at Lego ikke længere blot handler om plastikklodser. Lego er også en stor spiller inden for film og digital underholdning – to områder hvor Mattel er knap så veletableret.